Najnowszy Barometr Warszawski pokazuje, że mieszkańcy stolicy bardzo cenią lokalny transport publiczny

Najnowszy Barometr Warszawski pokazuje, że mieszkańcy stolicy bardzo cenią lokalny transport publiczny

Według najświeższych danych z badania Barometra Warszawskiego, badającego postawy, potrzeby i opinie na temat jakości życia w Warszawie, transport publiczny jest jednym z najbardziej cenionych elementów codziennego funkcjonowania w stolicy. Respondenci wyrażali duże zadowolenie z jakości pojazdów komunikacji miejskiej, bezpieczeństwa podczas podróży oraz ilości dostępnych przystanków.

Z badań wynika, że aż 96% ankietowanych uważa działanie komunikacji miejskiej za jeden z kluczowych aspektów życia w mieście, obok takich kwestii jak bezpieczeństwo, czystość i porządek czy też bezpieczeństwo na drogach. Dodatkowo, 89% respondentów jest przekonanych, że system ten jest dobrze zarządzany – 30% uważa go za bardzo dobrze zarządzany, a 59% za raczej dobrze zarządzany.

Badanie pokazało również, że z komunikacji miejskiej korzysta codziennie lub prawie codziennie 42% badanych. Na dziesięciostopniowej skali (gdzie 10 to ocena bardzo dobra, a 1 to bardzo zła), jakość podróżowania Warszawskim Transportem Publicznym została oceniona na 7,61, co w skali szkolnej dawałoby mocną czwórkę.

W badaniu uwzględniono także dane dotyczące dojazdów do pracy, szkoły czy uczelni. Spośród 77% warszawiaków podróżujących w tych celach, 66% wybiera komunikację publiczną jako preferowany środek transportu, a większość z nich deklaruje, że podróż do miejsca docelowego nie trwa dłużej niż 30 minut (8% dojeżdża w czasie do 15 minut, a 40% w czasie od 16 do 30 minut). Około 23% ankietowanych nie musi dojeżdżać wcale.

Wszystkie aspekty funkcjonowania komunikacji miejskiej są bardzo ważne lub raczej ważne dla większości mieszkańców. Co najmniej 95% warszawiaków przykłada dużą wagę do takich kwestii jak częstość kursów, bezpieczeństwo w pojazdach, sieć połączeń, punktualność oraz czystość wewnątrz pojazdów.

Respondenci oceniali różne aspekty komunikacji miejskiej, takie jak częstotliwość kursów, sieć połączeń, bezpieczeństwo w pojazdach, punktualność, czystość i temperaturę w środku pojazdów, informacje dla pasażerów, oznaczenia i jakość taboru. Warszawiacy są najbardziej zadowoleni z jakości taboru i informacji (82%), bezpieczeństwa w pojazdach (81%) oraz liczby przystanków (79%). Najmniej zadowolenia budzą ceny biletów, które jednak nie zmieniły się od 2013 roku i są jednymi z najniższych w kraju.

Autobusy nocne mają swoje grono zwolenników, choć liczba osób regularnie z nich korzystających maleje – obecnie jest to około 0,5% badanych (w porównaniu do około 1% w poprzednim roku). Natomiast przynajmniej raz w tygodniu korzysta z nich około 2% respondentów (w porównaniu do 3% rok wcześniej). Z drugiej strony, wzrosła liczba osób, które sporadycznie korzystają z nocnych autobusów – obecnie jest to około 20% ankietowanych (18% rok wcześniej).

Badanie Barometr Warszawski zostało zlecone przez urząd miasta i przeprowadzone przez pracownię badawczą PBS we wrześniu 2024 roku. W ankiecie wzięło udział 3155 mieszkańców Warszawy, powyżej 15 lat, ze wszystkich dzielnic miasta. Wyniki pokazały, jakie aspekty życia w stolicy są dla warszawiaków ważne, z czego są zadowoleni i co można poprawić.