Przygotowanie Warszawy na zimowe wyzwania: walka z gołoledzią i utrzymanie bezpieczeństwa

Przygotowanie Warszawy na zimowe wyzwania: walka z gołoledzią i utrzymanie bezpieczeństwa

Zapowiadane są w najbliższym czasie intensywne opady atmosferyczne, łączące w sobie cechy marznącego deszczu oraz śniegu. W związku z niską temperaturą nawierzchni dróg i chodników, istnieje duże ryzyko powstania gołoledzi – sytuacji niezwykle groźnej zarówno dla użytkowników samochodów, jak i przechodniów.

Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM), jako kluczowa jednostka odpowiedzialna za utrzymanie czystości i bezpieczeństwa na ulicach stolicy, nieustannie monitoruje wszelkie prognozy pogodowe. Dane meteorologiczne są zbierane z różnego rodzaju stacji rozmieszczonych na terenie Warszawy. Równocześnie odbywa się ciągła kontrola stanu nawierzchni poprzez pracowników pełniących dyżur na miejscu. W przypadku konieczności, ZOM jest gotowy podjąć wszelkie działania zapobiegawcze na drogach i obszarach dla pieszych.

W razie potrzeby, niemal natychmiastowo na 1500 km warszawskich ulic przewidzianych dla komunikacji miejskiej może zostać wysłanych ponad 300 maszyn – posypywarek i pługów. Dodatkowo, na obszarach o łącznej powierzchni 4 mln m kwadratowych, które są przeznaczone dla pieszych (takie jak przystanki czy dojścia do metra), pracują specjalistyczne ekipy z wykorzystaniem szufla, piasku oraz lekkich pługów chodnikowych. Działania te mają na celu odśnieżenie tych miejsc i zapewnienie im odpowiedniej przyczepności. Priorytetem są miejsca o wysokim natężeniu ruchu, takie jak węzły przesiadkowe, schody czy kładki.

Władze miasta apelują do zarządców innych terenów o konieczność regularnego sprawdzania stanu nawierzchni oraz o niezwłoczne działania, w przypadku złych warunków pogodowych. Istotnym elementem jest także wcześniejsze przygotowanie odpowiednich ilości piasku. Zaleca się także kierowcom i pieszym zachowanie szczególnej ostrożności.

Bezpieczeństwo w Warszawie podczas zimy to wspólna sprawa Zarządu Oczyszczania Miasta oraz innych jednostek zarządzających różnymi terenami. Do obowiązków utrzymania porządku zobowiązane są również inne podmioty. Przykładowo, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za utrzymanie ulic ekspresowych, w tym mostu Południowego im. Anny Jagiellonki i gen. Stefana Grota-Roweckiego. Zarząd Oczyszczania Miasta natomiast zajął się drogami, po których kursują autobusy, podczas gdy o drogi gminne, czyli te poza trasami komunikacji miejskiej, dbają urzędy 18 warszawskich dzielnic, a o osiedlowe i wewnętrzne – zarządcy terenu.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada również za chodniki, kładki, schody i trasy dla rowerów wzdłuż dróg ekspresowych, a właściciele, zarządcy i administratorzy terenów za chodniki przylegające do nieruchomości. Zarząd Oczyszczania Miasta zajmuje się natomiast chodnikami nieprzylegającymi do nieruchomości przy drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych, a urzędy dzielnic – tymi nieprzylegającymi do nieruchomości i trasami rowerowymi wzdłuż dróg gminnych.

Za chodniki na terenie Śródmieścia odpowiada Zarząd Terenów Publicznych, na Pradze-Północ działa Zarząd Praskich Terenów Publicznych, a w parkach stan nawierzchni kontroluje Zarząd Zieleni.