Remont torowiska na wiadukcie al. Jana Pawła II – zmiany w kursowaniu tramwajów i organizacji ruchu

Remont torowiska na wiadukcie al. Jana Pawła II – zmiany w kursowaniu tramwajów i organizacji ruchu

Począwszy od 22 marca, warszawski wiadukt al. Jana Pawła II przechodzi gruntowne prace remontowe. Przymierzające się do rozpoczęcia prac miejsce znajduje się tuż obok popularnego Centrum Handlowego Arkadia. Remont przyczyni się do przyspieszenia podróży tramwajem między Śródmieściem, Wolą, Żoliborzem oraz Bielanami. Te prace to jedynie początek szeregu dużych remontów torowisk, które planowane są na ten rok w Warszawie.

Obszar objęty pracami modernizacyjnymi obejmuje odcinek torowisk na ww. wiadukcie, usytuowany między przystankami Rondo Radosława i Plac Grunwaldzki. Łącznie, ma on długość 1330 metrów toru pojedynczego. W szczycie godzin komunikacyjnych, co najmniej 60 tramwajów przejeżdża tym odcinkiem na godzinę – jest to jeden z najbardziej ruchliwych fragmentów warszawskiego systemu tramwajowego. Tamtejsze tory nie były remontowane od ponad dwóch dekad – ostatni raz modernizowane były w 2002 roku. Obecnie, pasażerowie muszą liczyć się z licznymi ograniczeniami prędkości, wynoszącymi od 10 do 20 km/h na każdym z torów. Jest to poważne utrudnienie, wpływające na komfort podróżowania oraz czas przejazdu.

W związku z planowanymi pracami remontowymi, ruch tramwajowy w omawianym obszarze zostanie zawieszony w okresie od 22 marca do 25 maja. Renowację przeprowadzą głównie Tramwaje Warszawskie, które zadbały o to, by przerwa w kursowaniu była jak najkrótsza, uwzględniając czas potrzebny na wykonanie wszystkich procesów budowlanych i technologicznych.

Remont rozpocznie się od demontażu torów wraz z prefabrykowanymi płytami podbudowy, aż do samej konstrukcji wiaduktu. Następnie przystąpi się do wykonania hydroizolacji obiektu i montażu nowych płyt prefabrykowanych. W kolejnym etapie planowane jest zamontowanie szyn i urządzeń wyrównawczych (dylatacji), a potem zalanie żywicami poszczególnych elementów infrastruktury.

Dzięki zaplanowanemu remontowi poprawi się stan infrastruktury, co zapewni jej bezawaryjne użytkowanie przez wiele kolejnych lat. Dodatkowo, zwiększy się komfort podróżowania – po skończonych pracach nie będzie już ograniczeń prędkości, co skróci czas przejazdu tramwajów.

Ze względu na realizowane prace, zaistnieje konieczność wprowadzenia licznych zmian w kursowaniu tramwajów na odcinku pomiędzy przystankami Metro Marymont i Rondo Radosława. Linia 28 zostanie zawieszona, natomiast linie 16, 17, 22, 27, 33 i 24 będą kursować zmienionymi trasami. Zostaną uruchomione autobusowe linie zastępcze – Z17 i Z33 oraz trzy tramwajowe linie uzupełniające – 71, 73 i 78.

Kierowcy również muszą przygotować się na utrudnienia. Wskutek prac wprowadzone zostaną tymczasowe rozwiązania dla zastępczej komunikacji autobusowej. Na ul. Broniewskiego zostanie wyznaczony tymczasowy buspas dla autobusów jadących w stronę centrum miasta. Wszystkie te zmiany wejdą w życie od 20 marca.

W ramach planu remontowego Tramwajów Warszawskich na rok bieżący przewidziano aż 34 zadania naprawcze o łącznej długości 9699 metrów toru pojedynczego. Dlatego też cały sezon budowlany – od marca do października – poświęcony zostanie na wykonanie tych prac. Prace remontowe skupią się głównie na tych odcinkach sieci, które są w najgorszym stanie technicznym.