Nowe wiadukty na Trasie Łazienkowskiej w Saskiej Kępie: Przybliżenie do realizacji kolejnej fazy inwestycji
Proces budowy północnego wiaduktu, będącego pierwszym z dwóch planowanych nowych obiektów na Trasie Łazienkowskiej na Saskiej Kępie, przechodzi do następnej fazy. Obecnie trwają prace nad betonowaniem płyty, która będzie podporą dla jezdni i innych elementów. Oczekuje się, że ten wiadukt zostanie ukończony podczas lata, a jego „brat-bliźniak” zostanie oddany do użytku w przyszłym roku.
Po rozbiórce północnego wiaduktu przebiegającego nad ulicami Bajońską i Paryską w lipcu poprzedniego roku, przystąpiono do budowy zupełnie nowego obiektu. Do tej pory wykonano już pale, ławy fundamentowe, podpory oraz przyczółki. Aktualnie na tych nowych podporach tworzona jest płyta wiaduktu, która w przyszłości pomieści jezdnię i ekrany akustyczne umieszczone wzdłuż niej. Trwa zacieśnianie i betonowanie płyty za pomocą stalowych prętów zbrojeniowych, które są zalane mieszanką betonową dostarczaną na plac budowy betonomieszarkami, potocznie nazywanymi „gruszkami”.
Układanie nowego betonu na wiadukcie odbywa się etapowo – pierwszy segment został wykonany dwa tygodnie temu, a prace nad kolejnym miały miejsce w środę 14 lutego. W tym celu dostarczono około 280 metrów sześciennych betonu za pomocą 35 betonomieszarek.
Do tej pory wykorzystano 555 metrów sześciennych betonu do wykonania 37 bieżących metrów wiaduktu. W sumie na całą płytę o długości 210 metrów będzie potrzeba 1650 metrów sześciennych betonu i 540 ton stali. Przewiduje się, że betonowanie całej płyty wiaduktu zakończy się w kwietniu.
Równolegle prowadzone są prace nad ekranami akustycznymi, które zostaną umieszczone wzdłuż Alei Stanów Zjednoczonych na odcinku od ulicy Bajońskiej do ulicy Międzynarodowej. Ekrany, w większości przezroczyste, mają chronić okoliczne tereny przed hałasem drogowym. W tym obszarze zostanie położona tzw. „cicha nawierzchnia”.
Zmiany obejmują również nowe oświetlenie drogowe na wiadukcie i zmiany w oznakowaniu, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Planowane jest również zwiększenie ilości zieleni. Wzdłuż Alei Stanów Zjednoczonych posadzonych zostanie ponad 70 nowych drzew, które wraz z już rosnącymi drzewami utworzą obustronne szpalery. Pojawi się także blisko 15 tysięcy dodatkowych krzewów, liczne byliny, pnącza oraz trawniki.
Przebudowuje się również sieci gazowe, wodociągowe, energetyczne i telekomunikacyjne, jak również kanalizację deszczową. Prace te są już znacznie zaawansowane.
Inwestycja prowadzona przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, z firmą WARBUD jako głównym wykonawcą robót budowlanych i firmą Bico Group Sp. z o.o. jako inżynierem kontraktu, ma się zakończyć w połowie 2025 roku. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Przewidywana całkowita wartość prac wynosi 106 483 428,84 zł.
Stolica kontynuuje modernizację istniejących dróg i realizuje nowe kluczowe inwestycje komunikacyjne. Prace na Saskiej Kępie stanowią kolejny etap przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Do tej pory zmodernizowano most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim. Po oddaniu do ruchu, pod koniec ubiegłego roku – i kilka miesięcy przed czasem – wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli, skupiono się obecnie na modernizacji odcinka trasy przebiegającego przez prawobrzeżną część Warszawy.
Podczas modernizacji wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Bajońską i Paryską, głównym szlakiem objazdowym jest Trasa Siekierkowska.
Pierwszy z wiaduktów na Saskiej Kępie powinien być gotowy już latem, a drugi w przyszłym roku.