Plan powstania trasy tramwajowej na wschodniej Białołęce w Warszawie

Plan powstania trasy tramwajowej na wschodniej Białołęce w Warszawie

Warszawskie Tramwaje dostrzegły potrzebę poprawy transportu publicznego w dzielnicy Białołęka i zdecydowały się dzisiaj na ogłoszenie przetargu na projekt nowej trasy tramwajowej. Jest to długo oczekiwane przez mieszkańców przedsięwzięcie, którego budowa przypuszczalnie rozpocznie się w 2028 roku.

Prezydent m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski, ogłosił z radością, że po latach czekania na decyzję środowiskową oraz poprawie sytuacji finansowej lokalnych samorządów, przystąpienie do przetargu na planowanie trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę stało się możliwe. Firma wygrała przetarg na przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej, która umożliwi realizację prac budowlanych. Wykonawca zyska również pozwolenie na budowę według specustawy. Zgłoszenia do przetargu można składać do końca kwietnia bieżącego roku.

Planowana trasa ma mieć 6,5 km długości i rozpocząć się będzie na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Potem tramwaj pokona estakadę o długości 1 km, przechodząc nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek trasy przebiegać będzie przez rezerwat przyrodniczy, aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdować się będzie pętla autobusowo-tramwajowa. Dzięki takiemu układowi trasa połączy Zieloną Białołękę ze stacją metra Kondratowicza. Częstotliwość kursów tramwajów ma wynosić około 2-3 minuty, a czas przejazdu od pętli przy ul. Zaułek do stacji metra Kondratowicza oraz do Dworca Wileńskiego to odpowiednio około 15 i 30 minut.

Planowany termin realizacji projektu wynosi około 42 miesiące. Pierwszym krokiem będzie analiza obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej. Następnie wykonawca opracuje projekty budowlane, architektoniczno-budowlane i wykonawcze dla trasy tramwajowej oraz pozostałej infrastruktury, takiej jak m.in. podstacje zapewniające dopływ energii elektrycznej czy budynki techniczne i socjalne. Oprócz tego, wykonawca przygotuje niezbędne dokumenty do uzyskania decyzji pozwalających na rozpoczęcie robót budowlanych, w tym raport ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Dzięki temu możliwe będzie przyspieszenie budowy trasy tramwajowej.

Prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej i z załatwieniem wszelkich formalności administracyjnych powinny być ukończone w ciągu 42 miesięcy. Procedura ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko może zająć najwięcej czasu. Po ukończeniu tych prac i uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych, budowa ma zostać zaplanowana na lata 2028-2030. Prace nad finansowaniem budowy są nadal w toku.