Rowerowy ranking polskich miast
Dla niektórych osób jazda rowerem to sposób na aktywne spędzenie wolnego czasu, dla innych jest to środek transportu, który pozwala im dotrzeć do pracy, na uczelnię czy do szkoły. Według badania przeprowadzonego przez CBOS z 2012r. rowerem przemieszcza się aż 70% mieszkańców Polski. Niestety aż 64% osób, które korzystają z roweru stwierdziło, że nie czują się bezpiecznie podczas jazdy. Sprawdźmy, które z polskich miast najbardziej sprzyjają rowerzystom. Gdzie mogą czuć się oni bezpiecznie i komfortowo?
Główne problemy rowerzystów
Jako największe utrudnienia, rowerzyści podają najczęściej niedostosowanie infrastruktury, czyli brak ścieżek dla jednośladów. Co więcej, nieumiejętną i nieuważną jazdę kierowców, którzy stanowią zagrożenie. Kolejne problemy to zły stan dróg i ścieżek rowerowych oraz niewystarczająco szerokie pobocza na jezdni. Rowerzyści narzekają także na brak odpowiedniej ilości miejsc, w których można zaparkować pojazd.
Warszawa na pierwszej pozycji
Według badania przeprowadzonego przez serwis morizon.pl, najlepiej i najbezpieczniej jeździ się rowerem po stolicy. Pierwszym powodem jest fakt, że w Warszawie dostępna jest największa ilość dróg rowerowych w przeliczeniu metr drogi na kilometr kwadratowy. Jest ich już ponad 530 km. Ponadto, badanie wykazało, że w stolicy wydarzyło się najmniej wypadków z udziałem rowerzystów. Porównano również ilość oraz kondycję rowerów miejskich i tutaj również miasto wypadło najkorzystniej. Na jeden miejski rower przypada 337 mieszkańców. Jest to również jeden z najtańszych systemów w Polsce. Za pierwszą godzinę jazdy zapłacimy tylko 1 zł.
Lublin zajmuje miejsce drugie
Mało osób by się tego spodziewało, jednak okazuje się, że Lublin depcze po piętach Warszawie. Miasto może pochwalić się aż 142km ścieżek rowerowych, co daje 959 metrów na kilometr kwadratowy. W stolicy województwa lubelskiego, w roku 2017, wydarzyło się tylko 30 wypadków z udziałem kierowcy roweru. Co więcej, lubelski system rowerów miejskich plasuje się już na drugiej pozycji w całym kraju. Jeden rower na 358 mieszkańców to niewiele gorzej niż w stolicy.
Szczecin i Gdańsk nie wypadają najlepiej
Gdańsk niestety znalazł się na ostatniej pozycji rankingu. W mieście dostępnych jest 188 km ścieżek rowerowych, co daje 718 metrów na kilometr kwadratowy. Mimo, że ten czynnik plasuje miasto na piątej pozycji w kraju, to jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa, jest już niestety gorzej. Z badań wynika, że w 2017r. w Gdańsku doszło do 94 wypadków rowerowych, co oznacza, że miasto jest uznane za trzecie najbardziej niebezpieczne dla rowerzystów w kraju. Jeśli chodzi o Szczecin, jego infrastruktura rowerowa wypadła najgorzej w rankingu. Rowerzyści mogą korzystać tylko ze 135 km ścieżek, co stanowi jedynie 450 metrów na kilometr kwadratowy.